اعلام تغییر دامنه صدرنشین + علت وقوع آن

تحریم شدید کاربران ایرانی توسط مرکز ثبت دامنه NameCheap.com

متاسفانه به ناچار باید اعلام کنیم که دامنه اصلی پلتفرم صدرنشین یعنی SadrNeshin.net که در مرکز ثبت دامنه NameCheap به ثبت رسیده بود، علیرغم مذاکرات شبانه‌روزی انجام شده، توسط این مجموعه مسدود و مالکیتش از ما سلب گردید. بنابراین لطفا برای دسترسی به پلتفرم صدرنشین، از این به بعد از آدرس SadrNeshin.org استفاده نمایید.

در ادامه مشروح این واقعه، علت وقوع آن و اقداماتی که توسط تیم مذاکره کننده ما صورت گرفت، خدمت شما عرض خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه نمایید تا از مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است برای کسب و کارهای شما پیش بیاید، جلوگیری نمایید.

نقطه شروع این ماجرا

چند ماه پیش که یکی از همکاران ما، مسئولیت خرید دامنه و ثبت آن را بر عهده داشت، از روی دلسوزی و بدون بررسی موشکافانه، مهمترین عامل را برای انتخاب مرکز ثبت دامنه، صرفا قیمت ارائه شده توسط آنها تعیین کرده بود. بنابراین با انتخاب ارزان‌ترین جای ممکن و بدون بررسی تحریم‌های احتمالی برای شهروندان ایرانی، اقدام به خرید دامنه کرده بود. (ناگفته نماند که ایشان تمام نکات امنیتی مدنظرش از جمله تغییر آی‌پی، اطمینان از صحت اطلاعات هویتی صحیح مالک مسترکارت و مواردی از این قبیل را به جهت محکم‌کاری اتخاذ کرده بود؛ اما مشکل فراتر از این حرف‌ها بود!)

تا همین چند روز پیش هم مشکلی برای دامنه ثبت شده پیش نیامده بود. اما ناگهان به واسطه اینکه اکثر بازدیدکننده‌های ما از کشور ایران بودند، شرکت NameCheap که یکی از بزرگان این حوزه است، به فعالیت ما مشکوک شده و فرایند مسدود کردن حساب ما را استارت زد.

تاریخ دقیق این واقعه

در روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، راس ساعت ۵:۰۰ صبح، ایمیلی از طرف این شرکت برای ما ارسال شده بود که تنها ۷۲ ساعت فرصت داریم که اثبات کنیم صاحب این دامنه، فردی است که هویتی غیر ایرانی دارد.

از همان لحظه اکانت ما به حالت معلق درآمده و عملا تنها راهی که داشتیم این بود که مدارک لازم برای احراز هویت را برای آنها ارسال کنیم. بنابراین با استفاده از برخی دوستان و آشنایان در خارج از کشور، چندین بار اقدام به احراز هویت نمودیم که تمام آنها توسط این مجموعه رد شد. دلیلش هم این بود که آنها فقط و فقط مدارک فردی را قبول می‌کنند که در مرحله ثبت نام، نام و نام خانوادگی‌اش در فرم مربوطه درج شده است. موردی که عملا منتفی بود. چرا که همکار ما اطلاعات بنده را در فرم ثبت نام وارد کرده بود!

بنابراین پس از گذشت مهلت ۳ روزه و تلاش‌های مکرر و ناموفق برای احراز هویت، عملا اکانت ما مسدود و مالکیت دامنه SadrNeshin.net از ما سلب گردید. پس از وقوع این موضوع، ما وارد مذاکره با تیم مدیریت ریسک (Risk Management) این مجموعه شدیم تا بتوانیم خسارات ناشی از این واقعه را به حداقل ممکن برسانیم.

به جهت جلوگیری از طولانی شدن این گزارش، در ادامه به صورت تیتروار درخواست‌هایی که ما در طی ۲۴ ساعت گذشته از این مجموعه داشتیم را خدمت شما عرض می‌کنم. درخواست‌هایی که تمام آنها با جواب منفی NameCheap مواجه شد.

لیست اقدامات و درخواست‌های مطرح شده در طی مذاکره

  • درخواست برای اجازه انتقال دامنه به ثبت کننده‌ای دیگر
  • درخواست آزاد کردن دامنه که قابل ثبت برای هر فرد دیگری باشد
  • درخواست تمدید مهلت ۳ روزه احراز هویت به جهت پیداکردن راهکارهای جایگزین
  • درخواست ریدایرکت دامنه به دامنه جدید از سمت Registrar
  • درخواست ریدایرکت موقت ۷ روزه دامنه برای انتقال سایت در سرچ کنسول گوگل و به حداقل رساندن آسیب‌های سئویی
  • و چندین مورد دیگر…

متاسفانه مذاکرات ما از هر دری که وارد شدیم، به بن بست خورد و تنها جوابی که این شرکت ارائه می‌کرد، اظهار تاسف و لزوم پایبندی به قوانین کشور آمریکا بود. (که به حق هم نمی‌شد به آنها خرده‌ای وارد کرد!)

در نهایت هم تصمیم بر این شد که تمام این ماجرا را به سمع حضور کاربران عزیزمان برسانیم تا هم با آدرس جدید پتلفرم صدرنشین یعنی SadrNeshin.org آشنا شوند و از طرفی هم به هیچ عنوان از سایت NameCheap.com دامنه خریداری نکنند تا از مشکلات مشابه جلوگیری شود.

خب حالا از کجا دامنه بین‌المللی بخریم؟

پس از این تجربه تلخ و پر از درس، ما مشورت‌ها و تحقیقات فراوانی را انجام دادیم تا برای ثبت دامنه جدید صدرنشین، از تمام مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم. نتیجه این شد که برای خرید دامنه بین‌المللی، شما می‌توانید یا به طور غیر مستقیم از شرکت‌های واسط ایرانی اقدام کنید و یا هم اگر می‌خواهید خودتان مستقیما دامنه را بخرید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از ثبت دامنه، به طور واضح از پیشتیبانی آن مجموعه بپرسید که آیا شهروندان ایرانی حق استفاده از خدماتشان را دارند یا خیر. طبق تحقیقات ما، مراکزی مثل Joker.com ، Hetzner.com ، Domain.com و Name.com مدعی شدند که افراد ایرانی هم می‌توانند در آنجا دامنه ثبت کنند. (اما حتما خودتان قبل از خرید مجددا از پشتیبانی آنها سوال کنید؛ چرا که ممکن است در قوانین جدیدشان، این مورد را تغییر داده باشند.)
  2. حتما اطلاعات هویتی یک فرد واقعی خارج از ایران را وارد کنید تا در مواقع ضروری، بتوانید احراز هویت کرده و از مسدود شدن اکانت خود جلوگیری کنید.

سخن پایانی

ما در این گزارش سعی کردیم ضمن مطلع کردن کاربران گرانقدرمان از تغییر آدرس پلتفرم صدرنشین، زنگ خطرهای لازم به واسطه استفاده از خدمات چنین مجموعه‌هایی را به صدا درآوریم تا از ضررهای بالاقوه شما، جلوگیری به عمل آید.

در پایان امیدوارم روزی برسد که تمام مردم دنیا طعم واقعی آزادی را چشیده و بدون ترس از تهدیدها و تحریم‌های سایرین، به دنیای آزادی که لایقش هستند، دسترسی داشته باشند.

احسان سهرابی مقدم
بنیانگذار پلتفرم رپورتاژ آگهی صدرنشین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.