بک لینک چیست و چرا هنوز هم اهمیت دارد؟

احتمالا راجع به سئو چیزهایی می‌دانید که دنبال اطلاعاتی درباره بک لینک هستید. اما اگر تا به حال این کلمه به گوشتان نخورده، جای نگرانی نیست. ما در یک مقاله جامع، صفر تا صد سئو را به طور کامل آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نیم نگاهی به آن مقاله داشته باشید و سپس ادامه راه را با من هم‌مسیر شوید.

به هر حال، اگر اندکی راجع به سئو بخوانید، توصیه به گرفتن بک لینک، یکی از پرتکرارترین بحث‌هایی است که با آن مواجه می‌شوید. بعضی‌ها بدون گرفتن بک‌لینک اصلا نمی‌توانند سایتی را سئو کنند، اما از آن طرف هم برخی معتقند بک‌لینک صرفا به عنوان ابزار کمکی ما عمل می‌کند و اصل سئو چیز دیگری است. یک دیدگاه هم وجود دارد که بدون حتی یک عدد بک‌لینک هم می‌توان در گوگل رتبه گرفت!

اما بیایید یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را با بک لینک مشخص کنیم. اصلا ببینیم این بک لینک چی هست؟ آیا برای همه اجباری است؟ یک بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ و در نهایت از چه جاهایی می‌توانیم بک لینک رایگانِ خوب بگیریم؟ پس پیشنهاد می‌کنم تا انتها، همراه من باشید.

بک لینک چیست؟

بک لینک به زبان ساده، لینکی است که یک سایت دیگر به سایت ما می‌دهد.

وقتی سایتی، سایت ما را به مخاطبان خودش معرفی کند و به ما لینک بدهد، به اصطلاح ما از آن سایت یک عدد بک لینک گرفته‌ایم. همچنین بعضی‌ها به آن لینک ورودی (Inbound Link) نیز می‌گویند اما ما هم همانند خیلی از وبمسترهای دیگر، سراغ همان واژه Backlink خودمان می‌رویم.

بک لینک چه فایده‌ای دارد؟

احتمالا اگر تا به حال در فضای سئو و رقابت در کسب رتبه در گوگل قرار نگرفته باشید، ممکن است با خود بگویید که ساخت بک لینک [که از قضا خیلی‌ها هم دنبالش هستند] چه فایده‌ای دارد؟

پاسخ به این سوال را می‌توان از دو جنبه کل گرایانه و ریزبینانه بررسی کرد.

به طور کلی، یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها، میزان بک لینکی است که یک سایت از سایت‌های معتبر (تاکید می‌کنم معتبر) و ترجیحا مرتبط با حوزه خود دریافت کرده است. دلیلش هم خیلی ساده است. فردی را در اطراف خود در نظر بگیرید که به او اعتماد کامل دارید. اگر او یک محصول را به شما معرفی کند و بگوید که از نظرش مورد تایید است، میزان اطمینان شما به آن محصول چقدر فراتر خواهد رفت؟ گوگل هم همین رویه را پیش گرفته. اگر سایت‌هایی که اعتبارشان برای گوگل ثابت شده، به شما لینک دهند، شما را هم در رده سایت‌های معتبر خود قرار خواهد داد.

اما آن طرف ماجرا را هم نباید کنار گذاشت. پر واضح است که نمی‌توانیم یک نسخه ثابت برای تمام سایت‌ها بپیچیم و بگوییم که هر کسی مثلا ۱۰۰ عدد بک لینک بگیرد، حتما موفق خواهد شد! میزان بک لینک مورد نیاز یک سایت، به بررسی موشکافانه تمام پارامترها و همچنین تحلیل رقبا دارد که از بحث کنونی ما خارج است.

آیا برای کسب رتبه در گوگل حتما باید بک لینک بگیریم؟

در روزگاران نه چندان دور، گوگل اصلی ترین گزینه‌اش برای رتبه بندی سایت‌ها، میزان بک لینک آنها بود. اما مطابق انتظار، سایت‌هایی پدید آمدند که بدون آنکه محتوای مورد نیاز کاربر را ارائه داده باشند، صرفا با حجم انبوه بک لینکی که گرفته بودند به صفحه اول می‌رسیدند. محتوای زرد سراسر گوگل را پر کرده بود و برای بدست آوردن مطلب مورد نظر، باید مدت‌ها در نتایج گوگل به‌دنبال یک سایت معتبر می‌گشتیم. نتیجه این موضوع، به وجود آمدن نارضایتی در افراد بود که زنگ خطری جدی را برای گوگل روشن کرد.

به همین دلیل، سال‌ها است که گوگل تمرکز اصلی خود را از روی بک‌لینک برداشته و بر روی کیفیت محتوای سایت‌ها، قرار داده است. خب اما حالا این موضوع باعث می‌شود که ما هیچ وقت سمت ساخت بک لینک برای سایتمان نرویم؟

گوگل یا باید تغییر رویه می‌داد یا شکست را قبول می‌کرد!

مسلماً خیر. برای درک این موضوع، بهتر است به مثال زیر توجه کنید.

آیا یک مغازه وسط کویر، فروش خوبی خواهد داشت؟

داشتن یک محتوای خوب بدون تلاش برای معرفی آن به دیگران (که اصلی‌ترین راهش همین ساخت بک‌لینک است)، درست مثل این است که شما وسط کویر یک فروشگاه فوق لاکچری تاسیس کنید و محصولات‌تان را در آنجا بفروشید. جایی که پرنده هم پر نمی‌زند. حالا هرچقدر هم که بهترین محصول دنیا را داشته باشید، آیا بازهم به درآمد دلخواه‌تان می‌رسید؟ منظورم را متوجه شدید؟ شما برای موفق شدن در گوگل، بعد از ارائه یک محتوای عالی، نیاز به ساخت بک‌لینک(های) خوب هم دارید. بک‌لینک‌هایی که به مرور توجهات را به سمت شما جلب کنند.

پس ما با ساخت بک‌لینک معتبر، به محتوای خوب‌مان کمک می‌کنیم تا سریعتر شناخته شده و در گوگل رتبه بگیرد.

چه فرقی بین لینک سازی داخلی و خارجی وجود دارد؟

قبل از آنکه بخواهیم سراغ مرحله بعدی، یعنی آشنایی با ویژگی‌های بک لینک خوب برویم، بهتر است به طور خلاصه با لینک سازی داخلی و تفاوت آن با ساخت بک لینک آشنا شویم.

لینک سازی داخلی یا Internal Linking یعنی ارتباطی که صفحات داخلی یک سایت از طریق لینک با یکدیگر دارند. زمانی که شما از یک صفحه داخل سایت‌تان به صفحه‌ای دیگر در سایت‌تان لینک بدهید، یک لینک داخلی ساخته‌اید. اهمیت لینک سازی داخلی درست برای گوگل، حتی از لینک سازی خارجی (همان بک لینک خودمان) هم بالاتر است. شما با لینک سازی داخلی دو کار زیر را به طور همزمان انجام خواهید داد.

  1. به گوگل ساختار و سلسله مراتب صفحات سایت خود را نشان می‌دهید و سرعت ایندکس کردن صفحاتتان را بالاتر خواهید برد.
  2. از آن مهمتر، کابران شما می‌توانند با موضوعات صفحات مختلف سایت شما آشنا شده و به راحتی به صفحه مد نظر خودشان دسترسی پیدا کنند. این امر نهایتا منجر به بهبود تجربه کاربری در سایت شما شده که برای گوگل اهمیت بسیاری دارد.

لینک سازی داخلی درست، فوت و فن‌های بسیاری دارد که با پیاده سازی درست آن، بخش عمده‌ای از راه موفقیت در گوگل را طی خواهید کرد.

انواع بک لینک

می‌دانم که قرار بود ویژگی‌های بک لینک قدرتمند را برایتان بنویسم، اما اجازه بدهید توضیحی کوتاه درباره انواع بک لینک بدهم و پس از آن، مستقیما سراغ ویژگی‌های بک لینک خوب خواهیم رفت. (به قول فرنگی‌ها You Have My Words😎)

وقتی که ما لینکی را در صفحه مانیتور یا موبایل خود ببینیم، ممکن است تصور کنیم که این لینک با بقیه لینک‌ها هیچ فرقی ندارد. صرفا یک متن است که با کلیک بر روی آن، به صفحه مدنظر هدایت خواهیم شد. اما در پشت صحنه، اتفاقات دیگری در جریان هستند.

لینک‌ها در زبان html با تگ <a> ساخته می‌شوند و یک ویژگی دارند به نام rel که با استفاده از آن، می‌توانیم نوع لینک را مشخص کنیم. به عنوان مثال لینک زیر را در نظر بگیرید:

<a href="https://google.com" rel="nofollow">سایت گوگل</a>

در اینجا، href همان آدرس لینک است و کلمات «سایت گوگل» آن عبارتی است که ما در صفحه دستگاه خود مشاهده می‌کنیم (که به آن انکرتکست هم می‌گویند.) اما جلوی عبارت rel کلمه‌ای نوشته شده که نوع آن لینک را مشخص می‌کند. حالا این که این کلمه چی هست و چه کار می‌کند را در ادامه به عنوان یکی از ۴ نوع اصلی بک لینک، برایتان توضیح خواهم داد.

  • لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکی است که به موتورهای جستجو اجازه دنبال کردن مسیر آن را می‌دهد. با این کار، اجازه صادر می‌شود که اعتبار از سایت مبدا به سایت مقصد منتقل شود. (لینکی که هیچ تگ rel برای آن تعیین نشود، به صورت عادی فالو خواهد شد.)
  • لینک نوفالو (Nofollow): با قراردادن کلمه nofollow در جلوی عبارت rel، به موتورهای جستجو می‌گوییم که این لینک کاملا مورد تایید ما نیست، فقط آن را معرفی کرده‌ایم و می‌تواند آن را دنبال نکند. طبیعتا اعتباری هم به سایت مقصد منتقل نخواهد شد.
  • لینک اسپانسری (Sponsored): پر واضح است که قرار دادن این کلمه در کد لینک، به معنی آن است که صاحب سایت، در ازای دریافت وجه، این لینک را در سایتش قرار داده است.
  • لینک تولید شده توسط کاربر (UGC): کلمه UGC مخفف User Generated Content است که به لینک‌هایی اشاره می‌شود که توسط کاربران یک سایت (نه صاحبش) ساخته شده باشند. مثلا لینک‌هایی که در کامنتها یا انجمن‌ها گذاشته می‌شود.

این ترتیبی که قرار داده شده، بر اساس میزان اهمیت انواع لینک است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای طبیعی‌تر جلوه دادن لینک سازی سایت خود، از ترکیبی از موارد بالا استفاده نمایید.

یک بک لینک قدرتمند چه ویژگی‌هایی دارد؟

رسیدیم سر اصل مطلب. جایی که تفاوت بین افراد موفق و افرادی که فقط وقت خودشان را در ساخت بک‌لینک‌های بیهوده هدر می‌دهند، مشخص می‌شود. درست است که داشتن بک لینک به کسب رتبه در گوگل کمک خواهد کرد اما آیا ما باید هر لینکی که دم دستمان رسید را بسازیم؟ قطعا خیر. کیفیت و قدرت بک لینک فوق العاده اهمیت دارد و در بسیاری از موارد شما با ساختن چند لینک محدود اما قدرتمند، جایگاه بسیار خوبی در گوگل کسب خواهید کرد. اما چه بک لینکی خوب است و چه بک‌لینکی بد؟ در ادامه همراه من باشید.

۱- ارتباط موضوعی؛ تایید هم‌صنفی‌ها همیشه اهمیت دارد!

فرض کنید شما وارد یک فست فود مطرح در دنیا شده‌اید. مثلا مک دونالد (برای اینکه تبلیغ نشود، بهتر است که از همین مثال‌های خارجی استفاده کنیم). به محض ورود به مک دونالد با یک بنری مواجه می‌شوید که بر روی آن نوشته شده که:

“همبرگرهای فست فود اصغرآقا عالیَن. پیشنهاد میکنیم حتما یه سر بهش بزنین!”

چه حسی به شما دست می‌دهد؟ مک دونالدی که خودش غول مطرح همبرگر در دنیا است، یک فرد دیگر را دارد به شما معرفی می‌کند. قطع به یقین در ذهن شما اصغر آقا هم به عنوان یک همبرگر فروشی خوب، تداعی خواهد شد.

همین موضوع دقیقا در دنیای وب هم حاکم است. یعنی اگر گوگل ببیند که سایت شما از سایت‌های مطمئنی لینک گرفته که در حوزه فعالیت شما مشغول به کار هستند، طبیعتا شما را به یک چشم دیگر خواهد دید. پس همیشه سعی کنید بک‌لینک‌های خود را از سایت‌های معتبرِ مرتبط با حوزه فعالیت خود بگیرید. تاثیر شگرفش را خودتان متوجه خواهید شد.

۲- جایگاه لینک؛ از کجا لینک گرفتن مهم است!

تقریبا تمام سایت‌های موجود در سطح اینترنت، ۴ بخش زیر را دارند.

  • هدر یا سر برگ (Header): هدر همان بخشی است که منو و لوگوی سایت‌ها در آن قرار دارند.
  • فوتر یا پانویس (Footer): فوتر قسمتی است در پایین ترین مکان سایت، که عموما اطلاعات تماس، برگه‌های مهم و اندک توضیحاتی درباره آن سایت در آنجا نوشته شده است.
  • سایدبار یا ستون کناری (Sidebar): در سایدبار بیشتر مطالب مرتبط با محتوای آن صفحه، تبلیغات بنری و از این دست موارد قرار دارد.
  • محتوا (Content): در قسمت محتوا هم همان چیزی قرار دارد که شما به خاطرش به آن صفحه مراجعه کرده‌اید.

حالا به نظر شما، لینک گرفتن از کدام قسمت تاثیر بیشتری دارد؟

در پاسخ باید گفت که اول و دوم و سوم، محتوا. تاثیری که بک لینک گرفتن از بخش محتوا دارد قابل قیاس با سایر بخش‌ها نیست. دلیلش هم خیلی واضح است. چون اهمیت یک صفحه فقط به خاطر وجود محتوایش است نه مطالب بعضا غیر مرتبطی که اطرافش را احاطه کرده‌اند.

پس بهترین کار این است که سعی کنیم اکثر لینک‌هایمان را از قسمت محتوا برای سایتمان بسازیم. بین ۳ مورد دیگر نیز، اول هدر، بعد سایدبار و در نهایت فوتر بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

۳- متن لینک یا انکرتکست؛ با چه چیزی خودتان را معرفی می‌کنید؟

انکر تکست (Anchor Text) یعنی همان متنی که لینک با آن نمایش داده می‌شود که شما با کلیک بر روی آن، به سایت مقصد هدایت خواهید شد. برای درک بهتر این موضوع به جملات زیر دقت کنید.

  1. موتور جستجوی گوگل بهترین جستجوگر حال حاضر دنیا است.
  2. برای ورود به سایت گوگل اینجا را کلیک کنید.

همانطور که مشخص است، در جمله اول انکر تکست کلمه «گوگل» و در جمله دوم، انکر تکست کلمه «اینجا» است.

خب این که از چه کلمه‌ای برای لینک دادن استفاده کنیم چه ربطی دارد؟ مگر مهم است؟ ما فقط دنبال بک لینک گرفتن از سایت مبدا هستیم.

بله؛ انکر تکست مهم است. در واقع با همین کلمات به گوگل می‌فهمانیم که صفحه مقصد چه موضوعی دارد و در چه زمینه‌ای محتوا تولید کرده است. پس انتخاب انکر تکست درست و مناسب، هم به گوگل و هم به کاربری که دارد آن لینک را مشاهده می‌کند کمک خواهد کرد که قبل از ورود به صفحه مد نظر، پیش زمینه ذهنی درباره موضوع آن داشته باشند. (البته در این مورد به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. انتهای مقاله دلیلش را عرض خواهم کرد.)

۴- اعتبار دامنه وبسایت لینک دهنده؛ حرف معرفتان چقدر خریدار دارد؟

مثال مک دونالد را که یادتان است؟ اصغر آقا به این خاطر یک همبرگر فروشی معتبر شناخته شد که معرفش یعنی مک دونالد، به خودی خود اعتبار بسیار بالایی دارد. حال اگر به جای مک دونالد، فست فود عصمت خانم، همبرگر فروشی اصغر آقا را تایید می‌کرد، تا چه اندازه می‌شد روی این تایید حساب باز کرد؟

گوگل باز هم همین رویه را پیش می‌گیرد. یعنی اول می‌بیند خود معرفتان چقدر معتبر است، سپس به همان نسبت، برای لینک‌هایش هم اعتبار و امتیاز قائل می‌شود. پس لازم به توضیح نیست که هرچقدر از سایت‌هایی که اعتبارشان بالاتر است بک لینک بگیرید، اعتبار سایت خودتان را نیز بالا خواهید برد.

توجه:

گوگل متاسفانه میزان اعتباری که برای یک دامنه قائل است را تا به حال علنی نکرده است. یعنی شما به هیچ طریقی نمی‌توانید بفهمید که یک سایت برای گوگل چه میزان اعتبار دارد. اما مجموعه‌های مستقلی وجود دارند که با استفاده از پارامترهایی که سعی شده بیشترین نزدیکی را به پارامترهای گوگل داشته باشند، به سایت‌ها امتیاز بدهند؛ که عموما این امتیازها از بین صفر (کمترین) تا ۱۰۰ (بیشترین) می‌باشند.

یکی از بهترین سایت‌ها، Moz.com است که سه مفهوم زیر را برای هر سایت ارائه می‌دهد.

  1. اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (Domain Authority)
  2. اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی (Page Authority)
  3. امتیاز اسپم یا اسپم اسکور (Spam Score)

هنگامی که می‌خواهید برای سایت خود بک لینک بگیرید، سعی کنید به مورد اول و سوم دقت کنید. مورد اول هرچه بیشتر بهتر و مورد دوم هر چه کمتر عالی تر. عموما سعی کنید از دامنه‌هایی که بک لینک بگیرید که دامین آتوریتی بالاتر و اسپم اسکور کمتر (حداکثر ۱۰) داشته باشند.

۵- عمر دامنه لینک دهنده؛ ریش سفیدها محترم‌تر هستند!

دور و اطراف همه‌ی ما افرادی وجود دارند که به خاطر سن بالایشان، حرفشان را زمین نمی‌گذاریم؛ حتی اگر به آن حرف اعتقاد کامل نداشته باشیم. حالا قصدم این نیست که بگویم این مسئله هم دقیقا در فضای دیجیتال حاکم است؛ اما به هر حال گوگل برای سایت‌هایی که سال‌هاست در اینترنت فعالیت کرده‌اند و می‌کنند، اعتبار بیشتری قائل است. اگر بدانید که طبق آمار، سالانه بیش از یک میلیون دامنه منقضی شده و سر از گورستان کسب و کارهای اینترنتی در می‌آورند، کاملا به گوگل حق خواهید داد که روی این موضوع حساس باشد.

بنابراین اگر شما از چند سایت معتبر قدیمی، بک لینک بگیرید، تاثیر بسیار خوبی روی رتبه شما در گوگل خواهد داشت. برای چک کردن عمر دامنه یک وبسایت، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین آنها، گرفتن whois دامنه است. به طور خلاصه whois یک دامنه، حاوی اطلاعاتی درباره مالکش است. اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی به همراه آدرس ایمیل صاحب حساب، همچنین نیم سرورها، تاریخ ثبت و انقضای دامنه. (البته در جدیدترین آپدیت قوانین حریم خصوصی در سطح اینترنت، مالک آن دامنه می‌تواند بخش عمده‌ای از این اطلاعات را مخفی کند) شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، تاریخ ثبت دامنه و به واسطه آن، عمر آن را تشخیص بدهید. طبق تجربه، بهترین سایت برای مشاهده whois یک دامنه، سایت whois.domaintools.com است.

اما بهترین راه برای تشخیص عمر دامنه، وبسایت آرکایو است. این وبسایت به صورت بازه‌ای در کل فضای اینترنت (باور نکردنی است!) می‌خزد و نسخه‌هایی از تمام وبسایت‌ها را آرشیو می‌کند. شما با مراجعه به سایت archive.org و وارد کردن آدرس دامنه مد نظر، می‌توانید از اولین لحظه شروع به فعالیتش، آن را زیر نظر بگیرید.

بنابراین با استفاده از ۲ روش بالا، اگر دامنه‌ای که می‌خواهید از آن لینک بگیرید، عمر و اعتبار بالایی داشت، با خیال راحت می‌توانید از آن بک لینک بگیرید.

۶- رتبه صفحه در کلمه کلیدی

اصلا همه فاکتورها را بگذارید کنار. اگر سایتی که می‌خواهید از آن بک‌لینک بگیرید، فقط و فقط همین یک فاکتور را داشته باشد، شما بهترین بک لینک ممکن را برای خود ساخته‌اید. می‌دانید چرا؟

ببینید فرض کنید شما می‌خواهید برای صفحه «آموزش آشپزی» خود بک لینک بگیرید. یک سایتی هم وجود دارد به اسم دست‌پخت مامان که در این کلمه، رتبه ۱ گوگل را به خودش اختصاص داده است. این رتبه ۱ گوگل چه چیزی را به شما می‌خواهد بگوید؟

رتبه ۱ یعنی گوگل بهترین سایت مدنظرش برای کلمه «آموزش آشپزی»، همین سایت دست‌پخت مامان است. به عبارتی جمیع تمام پارامترهای این سایت از جمله محتوا، بک لینک، کدنویسی و هرچیز دیگر، از سایر سایت‌ها بهتر بوده. حال اگر شما از این سایت برای صفحه آموزش آشپزی خودتان لینک بگیرید، به نظرتان فوق العاده نخواهد بود؟

در یک کلام، اگر سایتی که می‌خواهید از آن بک لینک بگیرید، در کلمه مد نظر شما یا موارد مشابهش، رتبه خوبی در گوگل دارد (حالا نه لزوما رتبه ۱)، معطل نکنید و هرطور که شده این کار را انجام دهید.

۷- فالو یا نوفالو بودن بک‌لینک؛ تا چه اندازه شما را تایید می‌کنند؟

در بخش قبلی با انواع لینک‌ها آشنا شدیم و گفتیم که لینک فالو، به نوعی یک تاییدیه از سایت لینک‌دهنده با خود به همراه دارد. یکی از ویژگی‌های مهم بک لینک قدرتمند، همین فالو بودن آن است. طبیعی هم هست که شما با گرفتن لینک فالو، اعتبار را به سایت خودتان منتقل خواهید کرد. پس اگر سایت مدنظرتان، ویژگی‌های قبلی را داشت و می‌توانستید از آن بک لینک فالو بگیرید، نور علی نور خواهد بود.

چگونه بک لینک رایگان بسازم؟

برای اینکه محتوای این مقاله خیلی هم زیاد نشود، من در یک مقاله جداگانه، به طور مفصل لیست کاملی از سایت‌هایی که می‌توانید در آنها بک لینک رایگان بسازید را به شما معرفی کرده‌ام. بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر دنبال بک لینک رایگان هستید، سری به آن مقاله بزنید. [فقط فراموش نکنید که هنگام ساخت بک لینک، به ویژگی‌هایی که در بخش قبلی اشاره شد، دقت کنید.]

بک‌لینک خوب، لزوما بک‌لینکِ پولی نیست.

ساخت بک‌لینک با رپورتاژ آگهی؛ روشی بسیار عالی

یکی دو بخش بالاتر، توضیح دادم که بهترین جا برای گرفتن بک لینک، از قسمت محتوا (Content) یک مطلب است. پس اگر بتوانیم در داخل محتوای مقالات یک سایت، بک لینک خودمان را قرار بدهیم، قاعدتا تاثیر فراوانی بر روی سایت‌مان خواهد داشت.

بیابید فرض ‌کنیم که شما یک فروشگاه اینترنتی دارید که محصولات دیجیتالی مثل گوشی موبایل و لپتاپ می‌فروشید. به نظرتان بهترین جا برای گرفتن بک لینک و معرفی کردن خودتان به مشتریان احتمالی، کدام سایت است؟

مسلما یک سایتی که در زمینه کاری شما، فعالیت ویژه و گسترده‌ای انجام داده باشد. مثل یک وبسایت خفن به اسم زومیت. حالا آیا زومیت محتوایِ تبلیغاتیِ لینک‌دارِ شما را به رایگان نمایش می‌دهد؟ قطعا خیر. اما به شما این امکان را می‌دهد که با پرداخت مبلغی، محتوای مورد نظرتان را در آنجا منتشر کنید. به این روند، انتشار رپورتاژ آگهی گفته می‌شود. این کار، برای شما هم یک بک‌لینک بسیار قوی می‌سازد و هم به شما امکان تعامل با جامعه چند صد هزار نفره زومیت (و یا هر سایت دیگری) را خواهد داد. به نظر خیلی از متخصصان، رپورتاژ آگهی بهترین نوع ساخت بک لینک است.

برای انتشار رپورتاژ آگهی هم می‌توانید مستقیما با ستیت‌های مدنظرتان مذاکره کنید (که زمان و حوصله زیادی می‌طلبد) یا هم اینکه از پلتفرم‌های خرید رپورتاژ آگهی مثل صدرنشین استفاده کنید. ما در پلتفرم صدرنشین فرایند انتشار رپورتاژ آگهی را برای شما بسیار ساده کرده‌ایم. کافی است در سایت ثبت نام کرده و با چند کلیک، رپورتاژ آگهی خود را در صدها رسانه معتبر منتشر کنید.

نبایدهای ساخت بک لینک؛ لیست سیاهی که اصلا نباید سمتش بروید

تا اینجا ما هر چه که گفتیم از خوبی‌های بک لینک گرفتن و ویژگی‌های آن بود؛ اما ساختن بک لینک مثل یک شمشیر دو لبه است که ممکن است دست صاحبش را هم قطع کند. در هنگام ایجاد بک لینک، حتما سعی کنید از مواردی که در ادامه عرض می‌کنم، دوری کنید. این موارد شاید در کوتاه مدت نتیجه بدهند اما در بازه‌های طولانی‌تر، قطعا زهرشان را به کسب و کارتان خواهند ریخت.

۱- مزرعه لینک

در این روش منسوخ شده، مدیران چندین سایت‌ با هم توافق می‌کردند که به هم لینک بدهند. گاهی هم یک نفر چند وبسایت را خودش به تنهایی بالا می‌آورد تا با استفاده از آن بتواند برای خودش مزرعه لینک (Link Farm) درست کند. با به‌روز شدن ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل، مزارع لینک به راحتی شناسایی و صاحبان آنها با جریمه‌هایی سنگین مواجه شدند. پس اگر بک لینک گرفتن از یک مزرعه لینک به شما پیشنهاد شد، با یک نهِ قاطع این پیشنهاد را در نطفه خفه کنید.

۲- شبکه وبلاگ خصوصی یا PBN

شبکه وبلاگ خصوصی (Private Blog Network) یک ترفند سئو کلاه سیاه است که تقریبا همه انجام آن را منع می‌کنند اما من معتقدم که اگر اصولی و به صورت حرفه‌ای انجام شود، نتیجه خوبی را به همراه خواهد داشت. حالا این PBN چه چیزی هست؟

مجموعه‌ای مخفی از چندین سایت و وبلاگ را در نظر بگیرید که همه آنها به یک وبسایت اصلی و مادر در حال لینک دادن هستند. هیچ کسی هم نمی‌داند که گرداننده آنها، در واقع همان صاحب سایت اصلی است. به اینکار ایجاد بک لینک از طریق PBN گفته می‌شود.

گوگل الگوریتم‌های زیادی را برای شناسایی PBN ها راه انداخته و بسیاری از آنها را در چند سال گذشته شناسایی و نابود کرده است. لذا بازهم تاکید می‌کنم این کار باید توسط یک سئوکار حرفه‌ای و با تجربه چند ساله، انجام شود. در غیر این صورت، وبسایت شما را از عرش به فرش خواهد رساند.

۳- استفاده بیش از حد از انکر تکست Exact Match

در بخش‌های ابتدایی این مقاله با مفهوم انکر تکست آشنا شدیم. متاسفانه دوستان بسیاری را دیده‌ام که وقتی سایتشان را راه اندازی می‌کنند، چند صد بک لینک با انکر تکستی یکسان با کلمه کلیدی مدنظرشان می‌سازند. مثلا فرض کنید فردی می‌خواهد روی کلمه «خرید بیت کوین» رتبه بگیرد و اکثر بک‌لینک‌هایش را هم با همین انکر تکست «خرید بیت کوین» بسازد. به همین خیال که گوگل با دیدن این بک لینک‌ها، به سرعت او را به صفحه اول نتایجش برساند.

 به این نوع انکر تکست، دقیق یا Exact Match می‌گویند و گوگل صراحتا اعلام کرده که نباید میزان بک‌لینک‌هایتان در حالت Exact Match از یک حدی بالاتر برود. کلا گوگل با بک‌لینک‌های ساختگی مشکل دارد و یکی از پارامترهایش برای فهمیدن این موضوع، استفاده نادرست از انکر تکست است.

پس دقت کنید که در هنگام لینک سازی، از کلمه‌های مترادف، نام برند، آدرس سایت و آدرس صفحه مقصد نیز استفاده کنید.

۴- روانه کردن اکثر لینک‌ها به یک صفحه مشخص

گفتیم که گوگل روی ساختگی بودن بک‌لینک‌ها بسیار حساس است. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به این ساختگی بودن پی ببرد، حجم انبوه بک‌لینک‌هایی است که به یک (یا چند) صفحه خاص اشاره دارند. در هنگام ساخت بک لینک برای سایت‌تان به این موضوع توجه کنید و سعی کنید هر از چند گاهی، برای سایر صفحات نیز بک لینک بسازید.

۵- ایجاد اکثریت بک‌لینک‌ها از یک نوع خاص

و باز هم خطر طبیعی جلوه نکردن بک‌لینک‌ها و این بار از یک مدل دیگر. اگر یک سایتی درصد قابل توجهی از بک‌لینک‌هایش را از یک نوع مثلا پروفایلی یا کامنتی، ایجاد کند، باز هم در تیررس مامورین گوگل قرار خواهد گرفت.

اگر در یک کلام بخواهم سه مورد بالا را در یک جمله خلاصه کنم، می‌گویم:

تابلو بازی در نیاورید تا گوگل به شما مشکوک نشود!

۶- تولید بک‌لینک‌ها به صورت انبوه

صبر کنید. هنوز تابلو بازی در نیاوردن تمام نشده و باز هم مجبوریم طبیعی جلوه کنیم. این بار گیرمان روی ساختن تعداد زیادی بک لینک در بازه زمانی کوتاه است. این گوگل ملعون (😁) روی این موضوع هم حساسیت نشان داده و اگر شما چه خودتان اقدام به ساخت بک لینک در مدت زمان کوتاه بکنید و چه حجم بالایی بک لینک بخرید، گوگل شما را مجازات خواهد کرد. اصلا هم اهمیتی ندارد که سه مورد بالا را به خوبی رعایت کرده باشید.

حجم بالای بک لینک در بازه زمانی کوتاه = پنالتی شدن توسط گوگل

پیدا کردن منابع دریافت بک‌لینک

این قسمت بیشتر از اینکه توصیه‌های سئویی بخواهم بکنم، رویکردی مدیریتی دارم. فرض کنید شما هر بار می‌خواهید که برای سایتتان بک لینک بسازید، دنبال منابع و سایت‌هایی بگردید که می‌توانید لینک‌تان را در آنجا قرار بدهید. پس از آنکه ۳ الی ۴ سایت پیدا کردید و بک لینکتان را ساختید، دوباره می‌روید تا دفعه بعد و همین روند را مجدد تکرار می‌کنید. حتی ممکن است که یادتان برود که قبلا در این سایت بک لینک ساخته‌اید یا خیر!

دیدید که چقدر کارها دارند به هم ریخته انجام می‌شوند؟ من پیشنهاد می‌کنم یک بار برای همیشه کلک این موضوع را بکنید و لیستی از سایت‌های معتبری که می‌توانید در آنها بک لینک بسازید را تهیه کنید. اگر به این فایلی که آماده کردید، لیست بک‌لینک‌هایی که قبلا هم ساختید اضافه کنید، عالی‌تر هم می‌شود. با این کار شما هر بار که بخواهید برای سایت‌تان لینک سازی کنید، در کمتر از یک دقیقه تکلیف خودتان را خواهید دانست و در مهم‌ترین دارایی خود، یعنی زمان، صرفه جویی خواهید کرد.

برای پیدا کردن منابع ساخت بک لینک یکی از ساده‌ترین کارها این است که رقبایتان را تحلیل کنید و هرجا که آنها بک لینک ساخته‌اند، شما نیز بسازید.

پروسه و چک لیست ساخت بک لینک

امیدوارم تا اینجا از خواندن این مقاله طولانی لذت برده باشید. من که خودم وقتی که این مقاله را می‌نوشتم حس خوبی داشتم؛ چون می‌دانستم می‌توانم با این مطالب به رشد کسب و کار شما کمک کنم. به هر حال، من پیشنهاد می‌کنم هربار که می‌خواهید برای سایت‌تان بک لینک بسازید، روند زیر را در ذهنتان مرور کنید.

  1. محتوا و سئو داخلی بهینه باشند: اصلا قبل از اینکه بخواهید برای یک صفحه بک لینک بسازید، باید از لحاظ داخلی همه چیز در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند. به خاطر اینکه ما قصد نداریم ساختمانی بسازیم که پایه‌هایش سست باشند!
  2. هدفتان از بک لینک گرفتن را مشخص کنید: اصلا برای چه کاری می‌خواهید بک لینک بگیرید؟ دامین آتوریتی را ببرید بالا؟ دنبال بازدید کننده‌اید؟ و یا می‌خواهید در گوگل رتبه بگیرید؟ هر کدام از این اهداف، رویه‌های خاص خودشان را دارند. پس بهتر است از قبل بدانید که چه کار قرار است بکنید.
  3. نوع بک لینک را انتخاب کنید: پس از مشخص کردن هدفتان، حالا می‌دانید که از چه نوع سایتی می‌خواهید بک لینک بگیرید. همچنین حواستان باشد که همیشه از یک نوع سایت بک لینک نگیرید! طبیعی رفتار کردن را باید همیشه آویزه گوشمان کنیم.
  4. از محتوا و انکر تکست مناسب استفاده کنید: این مورد را هم که تا دلتان بخواهد در خلال مقاله توضیح دادیم. در اینجا هم جهت صرفا جهت یادآوردی برای شما آورده‌ام.
  5. منتظر تاثیر بک‌لینک‌هایتان بمانید: این موضوع در عین سادگی خیلی مهم است. گوگل قرار نیست به محض اینکه شما یک بک لینک بسازید، آن را فورا ببیند، ایندکس بکند و تاثیرش را روی سایت شما هم اعمال کند. هر دوره که بک لینک ساختید، نیاز دارید تا صبر کنید (حداقل یک هفته) و نتیجه آن را مورد بررسی قرار بدهید. شاید همان تنها بک لینکی که ساختید کافی باشد و اصلا نیازی به صرف زمان و هزینه اضافی نداشته باشید!

برای چک کردن بک‌لینک‌های سایتم چه کار باید بکنم؟

چک کردن بک‌لینک‌های سایت‌تان از ۲ جهت اهمیت دارد. اول اینکه بفهمید از بک‌لینک‌هایی که ساختید، چه میزان توسط گوگل دیده شده. برای این کار باید به قسمت Links در سرچ کنسول گوگل بروید تا ببینید گوگل کدام یک از لینک‌هایی که ساختید را ایندکس کرده است.

دومین دلیل که مهمتر از اولی است، آنالیز سایت‎تان و در صورت لزوم، دفاع در برابر حملات سئو کلاه سیاه است. وقتی که به یک موفقیت اولیه برسید و جای بعضی از کسب و کارها را در صفحه اول گوگل بگیرید، متاسفانه بعضی از افراد به جای بهبود خودشان، به سایت شما حمله سئویی خواهند کرد. یکی از کارهای معمول، گرفتن بک‌لینک‌های بی کیفیت و عموما انبوه برای شما است. شما اگر از این کارشان آگاه نشوید و به موقع گوگل را از این موضوع مطلع نکنید، ممکن است توسط گوگل جریمه شوید. (گوگل که نمی‌داند این کار را شما انجام داده‌اید یا رقیب‌هایتان!)

بنابراین چون لینک‌هایی که توسط گوگل شناسایی می‌شوند، دیر به دیر آپدیت می‌شوند، ما از ابزارهای جایگزین برای این کار استفاده خواهیم کرد که در ادامه به معرفی اجمالی برخی از این ابزارها خواهیم پرداخت.

  1. سایت Ahrefs.com: اگر یک سایت باشد که داده‌هایش از سرچ کنسول گوگل هم ارزشمندتر باشند، همین سایت ahrefs است که در ایران آن را به اچرف می‌شناسند. شما با ورود به این سایت به دنیایی از اطلاعات درباره هر سایتی که بخواهید دسترسی خواهید داشت. (مجددا تکرار می‌کنم، هر سایتی که بخواهید. نه صرفا سایت خودتان) این که چه میزان ورودی از گوگل دارند، اعتبارشان چقدر است، چه لینک‌هایی گرفته‌اند و مواردی از این دست. اما متاسفانه اشتراک پایه این سایت ماهیانه حدود ۱۰۰ دلار است که برای ما ایرانی‌ها مبلغ بالایی است. اما اگر کسب و کارتان گسترده شده و می‌توانید چنین هزینه‌ای بکنید، قطع به یقین سایت Ahrefs.com بهترین گزینه است.
  2. سایت Moz.com: این سایت هم از کهنه کارهای این حوزه است که در قسمت‌های ابتدایی مقاله با مفهوم دامین آتوریتی که توسط سایت ماز ارائه شده، آشنا شدیم. با استفاده از آن نیز می‌توانید بک‌لینک‌های سایتتان را بررسی کنید. این سایت هم برای پلن رایگانش محدودیت دارد اما بسیار کار راه انداز است.
  3. سایت‌های backlink-tool.org و backlinkwatch.com: همه‌اش که نمی‌شود سایت‌های پولی معرفی کرد. این دو سایت رایگانِ فوق العاده، لیستی کامل از بک‌لینک‌های سایت شما را برایتان نمایش می‌دهند. فقط کافی است در باکس مربوطه، آدرس صفحه مد نظرتان را وارد کنید و تمام! خودتان شگفت زده خواهید شد.

کلام آخر و جمع بندی

خیلی خوشحالم که تا آخر این مقاله همراه من بودید. مواردی که در اینجا خدمتتان عرض کردم، حاصل چند سال تجربه در اینترنت و سئو بود که سعی کردم تا حد امکان به دور از حاشیه، لپ کلام را به شما ارائه کنم. ساختن بک لینک روندی است که اگر درست پیاده سازی شود، کسب و کارتان را سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید، رشد خواهد داد؛ و رشد کسب و کارتان یعنی درآمد بالاتر و به تبع آن جیبی پر پول تر!

اما از آن طرف هم ممکن است اشتباهات متعدد در ساخت بک لینک، تلاش چند ساله شما را با خاک یکسان کند. پس به عنوان یک دوست از شما خواهش می‌کنم که برای خودتان و کسب و کارتان ارزش قائل شوید و سراغ راه‌های غیر اصولی نروید.

امیدوارم این مطالب برای شما کاربردی باشد و روزی کسب و کارتان را در نوک قله گوگل ببینم. چنانچه نظر یا پیشنهادی درباره این مقاله دارید، خوشحال می‌شوم از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.