بهینه سازی و توزیع انکرتکست؛ راهکار تضمینی موفقیت در گوگل

در مقاله قبلی که انکر تکست و انواع آن را توضیح دادیم، جای خالی یک موضوع را به شدت حس می‌کردیم. آن فوت کوزه‌گری در بحث بک‌لینک و انکرتکست که فرق بین برنده و بازنده را در رتبه‌ گوگل‌شان مشخص می‌کرد. در آن مقاله یادگرفتیم که انکرتکست (برخلاف اسم به ظاهر پیچیده‌اش) صرفا همان متنی است که لینک‌ها با آن مشخص می‌شوند. در ادامه هم یادگرفتیم که این انکر تکست چند نوع مختلف دارند که هر کدام دارای هدف و کاربرد مختلفی هستند.

اما درست در همین‌جا است که یک سوال بسیار مهم مطرح می‌شود. من از کدام نوع انکرتکست و به چه میزان باید استفاده کنم تا بهترین نتیجه را در گوگل بگیرم؟ پاسخ به این سوال بنیادی و مهم، دقیقا همان چیزی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم. به شما این نوید را می‌دهم که اگر سئو داخلی سایت‌تان خوب باشد و برای بک‌لینک‌هایش این متد را اجرا کنید، احتمال موفقیت‌تان در گوگل را چندین و چند برابر خواهید کرد. پس لطفا تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

الگوریتم پنگوئن؛ نقطه عطف انکرتکست‌ها

به نظرم قبل از اینکه به طور جدی وارد بحث بهینه سازی و توزیع مناسب انکرتکست‌ها شویم، بهتر است با یک مامور کاربلد گوگل به نام الگوریتم پنگوئن آشنا شویم.

قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی، نتایجی که از جستجو کردن در گوگل بدست می‌آمد، چندان چنگی به دل نمی‌زد. برای اینکه به صفحه اول گوگل برسید، فقط کافی بود مقدار زیادی بک لینک با انکر تکست کلمه کلیدی هدفتان بسازید. هرکه بیشتر بک لینک می‌ساخت، رتبه بهتری هم می‌گرفت. شاید در نگاه اول ایراد خاصی نشود به این موضوع گرفت اما این قانون ناقص باعث شد تا طبق معمول، افراد سودجو از آن سو استفاده کنند و وبسایت‌های بی کیفیت مثل علف هرز سراسر گوگل را به تسخیر خودشان درآورند. بارها شده بود که من ۱۰ سایت اول گوگل را باز می‌کردم و هیچ کدام، تاکید می‌کنم هیچ کدام از آنها به آن چیزی که من جستجو کردم، ارتباطی نداشتند.

در آن زمان، میزان نارضایتی مشتریان گوگل، رفته رفته زیاد می‌شد و در سال ۲۰۱۲ به اوج خودش رسید. در این سال، کمپانی گوگل یکبار برای همیشه شر این موضوع را از سطح وب، کم کرد و با پیاده سازی الگوریتم پنگوئن، زمین بازی را تغییر داد.

پنگوئن یک هدف داشت و آن هم مبارزه با هرچیز ساختگی و غیر طبیعی در خارج از وبسایت شما بود. با آمدن پنگوئن سایت‌هایی که با خریدن حجم انبوه لینک و با انکر تکست دقیق، گوگل را گمراه می‌کردند، از بازی خارج شدند. ما شاهد یک دگرگونی عظیم در نتایج گوگل بودیم که رفته رفته معتبرها جای به‌دردنخورها را گرفتند.

خب گوگل از کجا توانست بین آنها که قصد گوگل زدن گوکل را داشتند و سایرین، تمایز قائل شود؟ پاسخ یک کلمه است. انکرتکست!

منطق گوگل این بود. در حالت طبیعی، هیچ وقت اکثریت بک لینک‌های یک سایتی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ کار می‌کند، با عین کلمه «دیجیتال مارکتینگ» نخواهد بود. با همین یک قانون ساده، گوگل سطح اینترنت را شخم زد و کیفیت نتایجی که نشان می‌داد را به طرز چشمگیری بالا برد.

خب پس حالا احتمالا بهتر می‌فهمید که چرا بهینه کردن انکرتکست‌ها اهمیت زیادی دارد.

چرا توزیع و بهینه سازی انکر تکست مهم است؟

هنگامی که دارید روی سئو خارجی سایت‌تان کار می‌کنید، همیشه این جمله را به خاطر بسپارید.

گوگل به هرچیز غیر طبیعی در خارج از سایت شما حساسیت نشان می‌دهد.

ما همیشه باید کاری کنیم که رفتارمان طبیعی جلوه کند. برای طبیعی رفتار کردن هم باید از جلد خودمان بیرون بیاییم و از نگاه دیگران به آن نگاه کنیم. این یعنی چه؟

فرض کنید شما یک مقاله خیلی خوب در سایت‌تان منتشر کرده‌اید که یک سر و گردن از تمام محتواهای موجود، بالاتر است. سایت‌های دیگر هم تا این مقاله خوب را دیده‌اند، می‌خواهند درباره آن صبحت کنند و به شما به عنوان مرجع، لینک دهند. آیا تمام آنها لینکی که به شما می‎‌دهند، دقیقا با انکر تکست هدف‌تان است؟ یا از آن طرف، همه آنها می‌گویند برای دیدن منبع این مقاله، اینجا را کلیک کنید؟

مسلما هیچ کدام از حالت‌های بالا رخ نمی‌دهد. هر کسی بر مبنای استراتژی خودش، شما را معرفی خواهد کرد. یا کلا به شما لینک نمی‌دهند و صرفا به اسم برند شما اشاره می‌کند یا هم اگر لینک بدهند، از انکر تکست‌های مختلف برای این کار استفاده می‌کنند. پس ملاحظه می‌کنید که فرق بین برنده و بازنده، توزیع خوب انکر تکست‌ها است.

برای درک بیشتر این موضوع، برای شما در قسمت بعدی یک مطالعه موردی (کیس اِستادی) از سامانه اعتراض به یارانه، تهیه کرده‌ام.

کیس استادی توزیع انکر تکست

همین الان کلمه کلیدی «اعتراض به یارانه» را در گوگل جستجو کنید. اولین نتیجه‌ای که به شما نمایش می‌دهد، همان سایتی اصلی است که با مراجعه به آن، می‌توانید اعتراض خودتان را به فرایند یارانه گرفتن‌تان ثبت کنید. طبیعتا این سایت به صورت اتفاقی در رتبه ۱ و در صدر نتایج قرار نگرفته است. گوگل هم فقط با بررسی خود سایت، نفهمیده که این واقعا همان سایت اصلی است!

طبیعتا وقتی یکی از رسانه‌های خبری برای اولین بار از قول یکی از مسئولین اعلام می‌کند که مردم برای اعتراض به یارانه خود به این سایت باید مراجعه کنند، سایت‌های خبری دیگر هم سعی می‌کنند این خبر را به بیان خودشان پوشش دهند.

اتفاق جالبی در حال رخ دادن است. تمام سایت‌های خبری و وبلاگی با تمایل خودشان و به خاطر عقب نماندن از رقبا، مطلبی را درباره این موضوع در سایتشان منتشر می‌کنند. چون این مطلب توسط خودشان نوشته شده، طبیعتا انکرتکست‌هایی هم که هر فرد برای لینک دادن به سایت هدف استفاده کرده، بدون هماهنگی با دیگران انتخاب کرده. بنابراین ما شاهد یک توزیع کاملا طبیعی انکرتکست برای آن سایت اعتراض به یارانه‌ هستیم. گوگل هم وقتی چنین توزیع طبیعی و درستی را برای آن سایت می‌بیند، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را در صدر نتایج خودش قرار می‌دهد.

نکته جالب‌تر. به نظر شما از بین انکر تکست برتر این سایت، در کدام یک کلمه اعتراض به یارانه قرار گرفته است؟

پاسخ: هیچ‌کدام!

من با استفاده از وبسایت Moz انکرتکست‌های برتر این سایت را بررسی کردم و نتیجه را در قالب تصویر زیر برایتان آماده کرده‌ام.

جدول توزیع انکرتکست برای سایت اعتراض به یارانه ها

مشاهده می‌کنید که با وجود اینکه هیچ کدام از بک‌لینک‌های این سایت کلمه اعتراض به یارانه دیده نمی‌شود، اما بازهم آن را بالاتر از سایرین نشان می‌دهد. البته خیالتان را هم راحت کنم که این موضوع مستقیما هیچ ربطی به دولتی بودن این سایت ندارد. نکته اینجاست که چون فرایند ساخت بک لینک و توزیع انکرتکست‌های این سایت کاملا طبیعی بوده، پس مستحق گرفتن رتبه ۱ گوگل هم خواهد بود.

پس همیشه در هنگام لینک سازی از خودتان سوال کنید که آیا همه افراد با انکر تکستی که من می‌خواهم به سایت من لینک می‌دهند؟ رفتار طبیعی چگونه خواهد بود؟

حالا بهترین توزیع انکر تکست چی هست؟

بالاخره رسیدیم به جان کلام. یعنی جایی که ما باید ببینیم برای بهینه کردن انکرتکست‌های سایتمان، چه توزیعی را باید پیاده سازی کنیم. جواب دقیق این مسئله، نیازمند بررسی جداگانه هر سایت و حوزه فعالیتش است اما اگر بخواهیم یک جواب کلی بدهیم که برای همه صدق کند و تا حد بسیار خوبی، به بهینه سازی سایت‌شان هم کمک کند، من توزیع زیر را پیشنهاد می‌کنم.

  • انکر تکست برند (نام تجاری): ۴۰%
  • انکر تکست آدرس لینک: ۱۵%
  • انکر تکست هم‌معنی: ۱۰%
  • انکر تکست دم‌دراز: ۵%
  • انکر تکست جزء: ۵%
  • انکر تکست کلمه کلیدی + برند: ۵%
  • انکر تکست عمومی: حداکثر ۴%
  • انکر تکست دقیق: حداکثر ۱%
  • سایر انواع انکر تکست ها: ۱۵%

در واقع توزیع ارائه شده، چیزی مشابه با نمودار زیر خواهد شد:

نمودار توزیع مناسب پیشنهادی انکر تکست

همانطور که می‌بینید، برخلاف تصوری که اکثر افراد دارند، استفاده زیاد از انکر تکست دقیق (Exact Match) چندان راهکار مناسبی به حساب نمی‌آید. حتی اگر در استفاده از این انکر تکست زیاده روی کنید، به احتمال خیلی زیاد پنالتی گوگل به سراغ شما خواهد آمد. به جای استفاده مکرر از انکرتکست دقیق، بهتر سراغ رفقایش یعنی کلمات هم‌معنی، دم‌دراز و یا حتی جزء (Partial Match) بروید.

چند نکته مهم درباره توزیع و بهینه سازی انکرتکست‌ها

۱- انکرتکست آدرس لینک، تنها آدرس لینک نیست!

عجب جمله‌ای! یک جورایی شبیه به جملات آقای جواد خیابانی عزیز؛ اما نکته‌ بسیار مهمی در دل آن نهفته است که هرکسی آن را نمی‌داند!

وقتی صحبت از انکرتکست آدرس لینک می‌شود، ممکن است این طور برداشت شود که بسیار خب، من می‌روم و لینک صفحات سایتم را در سراسر وب پخش می‌کنم. با اینکار هم توزیع مناسب را رعایت کردم و هم سریعا نتیجه خواهم گرفت. اما دقیقا در همین نقطه است که باید پایتان را بر روی ترمز بگذارید.

زمانی که ربات‌های گوگل به لینکی برمی‌خورند که انکرتکستش، همان آدرسش است (یا به اصطلاح انکر تکست ندارد) برای اینکه ببینند روی چه کلماتی، به آن لینک اعتبار داده و آن را به سایت مقصد منتقل کنند، محتوای اطراف آن لینک را می‌خوانند. پس ما زمانی که داریم از این نوع انکر تکست استفاده می‌کنیم، بهترین کار این است که در قبل و بعد از آن لینک، حداقل یکی دو پاراگراف محتوا بنویسیم که در آن از کلمات کلیدی دقیق، هم‌معنی و دم‌دراز استفاده کنیم. با این کار با استفاده از آن لینک، اعتبار تمام کلمات را به سایت‌مان منتقل خواهیم کرد! و این فوق‌العاده است!

۲- از رقیق کننده‌های لینک سازی غافل نشوید

همانطور که در نمودار بالا دیدید، بیشتر از ۵۰ دصد لینک‌های شما باید با کلماتی باشند که در ظاهر هیچ ربطی به محتوا و موضوع صفحه ندارند. این کلمات در اصطلاح رقیق کننده‌های لینک سازی هستند و باعث می‌شوند پروفایل لینک سازی شما هرچه بیشتر طبیعی جلوه کند. این رقیق کننده‌ها کلماتی مثل نام برند، آدرس لینک و عبارت‌های عمومی مثل «ادامه مطلب» هستند.

۳- از تمام حالت‌های برند خود استفاده کنید

زمانی که می‌خواهیم با استفاده از انکر تکست برند خودمان لینک سازی کنیم، بهتر است تمام حالت‌های مختلف آن را در نظر بگیریم. یعنی در دل همین مورد یک نوع توزیع داخلی را رعایت کنیم. مثلا انواع مختلفی که من برای وبسایت صدرنشین می‌توانم به کار ببرم، در لیست زیر گردآوردی شده است:

  • صدرنشین
  • صدر نشین
  • SadrNeshin
  • Sadr Neshin
  • سایت صدرنشین
  • وبسایت صدرنشین
  • sadrneshin.org
  • https://sadrneshin.org
  • www.sadrneshin.org

حتی تا ۱۰ مورد دیگر هم می‌توانم برای سایت خودمان مثال بزنم. پس سعی کنید حالت‌های مختلف نام برندتان را پیدا کرده و از تمام آنها در لینک سازی استفاده کنید.

۴- اگر نام تجاری شما، خودش یک کلمه کلیدی باشد، قضیه فرق می‌کند

وقتی نام برند شما خودش یک کلمه کلیدی هدف باشد؛ مثل خرید عسل، دیگر نمی توانید به اندازه‌ی کافی از نام برند خود برای لینک سازی استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است نام تجاری یک سایت، خودش یک کلمه کلیدی اصلی باشد. مثلا اگر سایتی دارید که در حوزه عسل کار می‌کند و آدرسش kharidasal.com است، پس کلمه «خرید عسل» همان برند سایت شما است. اما چون این کلمه برند سایت شماست، دلیلی نمی‌شود که طبق نمودار بالا، ۴۰ درصد بک‌لینک‌هایتان را با این کلمه بسازید. چون این کلمه علاوه بر اینکه برند شماست، کلمه کلیدی هدف تمام رقبایتان نیز هست. پس گوگل با این کلمه به عنوان یک انکر تکست دقیق برخورد می‌کند و با استفاده کردن بیش از حد از آن، شما را جریمه خواهد کرد. در این حالت بهتر است آن ۴۰ درصد را بر روی حالت‌های دیگر پخش کنید.  

۵- قانون عطف به ما سبق نمی‌شود

جمله بالا یعنی زمانی که یک قانونی وضع می‌شود، بی‌قانونی‌های قبل از آن، [تقریبا] شامل مفاد آن قانون نمی‌شود. مثلا اگر زمانی متوجه شدید که رقبایتان حجم بالای بک لینک دارند و یا از انکرتکست دقیق بیشتر از عرف موجود استفاده کرده‌اند، این احتمال را بدهید که این کارها مربوط به زمانی باشد که گوگل هنوز این سیاست را در پیش نگرفته بود. بنابراین کمترین میزان تاثیر را هم بر روی آن سایت‌ها اعمال کرده است. اما اگر شما هم دقیقا همان کاری را که رقیب قدیمی‌تان کرده، انجام بدهید، به احتمال بالای ۹۰ درصد جریمه خواهید شد. چون قانون را زیر پا گذاشته‌اید!

بنابراین رقیب‌هایتان را بررسی کنید اما نه به این دید که شما هم دقیقا همان کار بکنید. صرفا هدف از این کار به دست آوردن یک دید کلی از مارکتی است که می‌خواهید در آن فعالیت کنید. ما برای موفق شدن باید کار درست را انجام بدهیم.

۶- این توزیعی که پیشنهاد دادیم، وحی منزل نیست

درصدهایی که در ابتدای این بخش ارائه کردیم، بر اساس چندین سال تجربه و با آنالیز کسب و کارهای اینترنتی موفق بدست آمده است. اما قرار نیست وحی منزل باشند و برای همه یکسان باشند. شما نیاز دارید از این دستورالعمل به عنوان یک راهنمای مفید استفاده کنید و با توجه به مواردی که در خلال این بخش توضیح دادیم، توزیع مناسب سایت خودتان را بیابید.

از کجا توزیع انکر تکست‌های سایتم را چک کنم؟

شاید دامنه‌ای را به تازگی خریده باشید و با خود بگویید که من هنوز بک‌لینکی برای آن نساخته‌ام و نیازی به چک کردن توزیع انکرتکست‌هایش هم ندارم. منطق درستی است اما از کجا معلوم که این دامنه، صاحب قبلی نداشته؟ پس در هر مقطعی که از کسب و کار اینترنتی خود هستید، بهتر است با ابزارهای مربوطه، توزیع انکرتکست‌های سایت‌تان را چک کنید. در ادامه چند تا از بهترین‌هایشان را برای شما ارائه کرده‌ام.

  1. سرچ کنسول گوگل
    بخش Links در سرچ کنسول اطلاعات مفیدی درباره آنچه که گوگل تاکنون از لینک سازی داخلی و بک‌لینک‌های سایت‌ما برداشت کرده، نمایش می‌دهد. یکی از این قسمت‌ها، بخش Top Linking Text است که انکر تکست‌هایی که در لینک سازی از آنها بیشترین استفاده را کرده‌اید، نمایش می‌دهد. مزیت این ابزار رایگان بودنش است و کارمان را تا حد خوبی راه می‌اندازد. اما اگر حرفه‌ای تر بخواهیم بررسی کنیم (که در اکثر موارد ضروری است) نیاز به ابزارهای بهتری داریم.
  2. وب‌سایت Ahrefs
    این سایت که در ایران آن را به نام اچرف می‌شناسند، اطلاعاتی دارد که حتی از سرچ کنسول گوگل هم ارزشمندتر هستند. شما با ورود به این سایت به دنیایی از اطلاعات درباره هر سایتی که بخواهید دسترسی خواهید داشت. یکی از بهترین چیزهایی هم که ارائه می‌دهد، توزیع انکر تکست آن سایت است. اما متاسفانه اشتراک پایه این سایت ماهیانه حدود ۱۰۰ دلار است که برای ما ایرانی‌ها مبلغ بالایی است. اما اگر کسب و کارتان گسترده شده و می‌توانید چنین هزینه‌ای بکنید، قطع به یقین سایت Ahrefs.com بهترین گزینه است.
  3. وبسایت SemRush
    این سایت تقریبا مشابه با اچرف است و اطلاعات خوبی را به کاربرانش می‌دهد. شما با وارد کردن آدرس صفحه مدنظرتان، اطلاعات مفیدی را از آن دریافت خواهید کرد که یکی از اینها، توزیع انکر تکست‌ لینک‌های آن صفحه است که در قالب یک نمودار گرافیکی جذاب نمایش داده می‌شود. شاید اطلاعاتش به قدرتمندی اچرف نباشد، اما واقعا یکی از بهترین‌هاست. نکته جذاب ماجرا هم این است که شما می‌توانید با قیمت بسیار پایین‌تری، به صورت اشتراکی اکانت این سایت را تهیه کنید.

کلام پایانی

من در این مقاله به جنگ یکی از بزرگترین و بدترین اعتقادات اشتباهی رفتم که بسیاری از وب‌مسترهای بعضا غیرحرفه‌ای مشغول انجام آن هستند. چه بسا کسب و کارهایی که با بی‌محلی به این مبحث مهم، در حال کندن گوری بزرگ برای خودشان باشند. امیدوارم توانسته باشم میزان اهمیت این موضوع را در رشد و کسب و کار و بهبود نتایج‌تان در گوگل، به شما نشان دهم و با استفاده از این ترفند، بتوانید به درآمد و جایگاه شایسته خودتان دست پیدا کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.